Exposure blending on suosikkimenetelmäni yhdistää useita valotuksia tilanteessa missä yksi valotus eri riitä tallentamaan koko maisemaa. Exposure blending johtaa mielestäni usein helpommin luonnolliseen lopputulokseen kuin HDR-ohjelmien käyttö.
Tässä artikkelissa on ohjeet exposure blending:in tekemiseen Photoshop Elementsin avulla. Nämä ohjeet on tehty käyttäen Photoshop Elements versiota 11. Näitä ohjeita voidaan käyttää myös Photoshop CC:n kanssa, mutta CC:ssä on pari toiminnallisuutta jotka helpottavat hieman exposure blending:in tekemistä (katso tämän artikkelin viimeinen kappale).
Jos haluat opiskella exposure blending:iä valokuvauskurssilla, niin käsittelen sitä lyhyesti kaikilla maisemavalokuvauskursseillani.
Kuvien avaaminen ja valmistelu
- Osakuville tehdään perussäädöt esim. Lightroomissa tai Elementsissä.
- Kaikki kuvat avataan Photoshop Elementissä ja siirretään kuvat ”raahaamalla” päällekkäisiksi tasoiksi yhteen kuvaan. Saat kaikki kuvat näkyviin kerralla Window / Images / Tile (tai klikkaamalla Photo Bin ja raahaamalla kuvat sieltä).
- Tummin taso asetetaan päällimmäiseksi, vaalein taso alimmaiseksi.
- Kohdistetaan tasot tarvittaessa käsin (Move Tool), tämä toimii vain jos kuvat eivät ole kiertyneet. Kohdistettavan tason peittävyydeksi kannattaa asettaa 50%. Jos exposure blending tapahtuu vain taivaan päällä, niin tasojen kohdistaminen ei ole pikselintarkkaa.
- Tasot käsitellään halutunlaisiksi. Esim. viimeistellään etualan sisältävä taso siten että kuvaan mukaan tuleva maanpinta näyttää hyvältä. Ja viimeistellään se taso josta taivas tulee siten että taivas näyttää hyvältä.
Kuvien yhdistäminen
Periaate tässä yhdistämisessä on se että eri tasoista valitaan maskien avulla halutut osat lopulliseen kuvaan. Eli tuodaan päällimmäisistä tasoista näkyville halutut osat valkoisen maskin avulla (musta maski piilottaa tason).
Tapa 1: Siveltimen avulla maalaamalla
- Luodaan päällimmäisille tasoille mustat tasomaskit (ALT + uuden tasomaskin lisäys), jotka peittävät tason näkyvistä.
- Piilotetut tasot tuodaan tasaisin näkyville halutuilta osiltaan valkoisella siveltimellä (Brush Tool) tason maskia maalamalla (jos maalaat liian paljon / liian pitkälle, ”peruuta” mustalla siveltimellä). Tämä toimii hyvin tilanteissa joissa taivaan ja maan rajalla valoisuuden muutos on ”pehmeä” (esim. auringonlasku merenrannalla, sivellin saa osua myös osittain meren päälle). Siveltimen peittävyys (opacity) kannattaa olla riittävän pieni ettei siveltimen vetojen reunat tule esille (esim.10-20%).
Tapa 2: Maskin luominen valintatyökalujen avulla
- Siveltimen vaikutusalaa voi rajoittaa (ettei tule vahingossa tummennettua esim. joitain etualan kohteita) valitsemalla esim. taivas ensin Quick Selection tai Magic Wand -työkalujen avulla.
- Tasomaskin voi myös luoda suoraan valinnan avulla: esimerkiksi kun taivas on valittu Quick Selection -työkalun avulla, niin klikataan uusi taso maski. Tämä luo sellaisen maskin että valitusta tasosta jää vain taivas näkyviin. Valinnan rajaa kannattaa usein (ei aina) ennen maskin luomista pehmentää Feather -valinnan (löytyy Refine edge:n alta) avulla 2-3 pikseliä.
- Valinnasta suoraan luodun tasomaskin tuottama taivaan ja maan raja on usein liian jyrkkä, rajaa voi häivyttää vähentämällä taivaan peittävyyttä (opacity), ja/tai siveltimellä rajaa pehmentämällä.
Tapa 3: Maskin luominen jonkun tason valoisuusjakauman perusteella
Taivas voidaan myös valita hyvin tarkasti Luminosity maskin avulla. Tämä sopii erityisesti tilanteisiin joissa taivaan ja maa raja on hyvin monimutkainen (esim. puita taivaan päällä, ja taivas näkyy myös puiden oksien välistä). Jonkun tason käyttäminen suoraan maskina ei kuitenkaan yleensä johda hyvää lopputulokseen, vaan maskia on muokattava.
Silloin vaiheet ovat:
- Luo uusi tasomaski päällimmäiseen tasoon.
- Klikkaa päällimmäisen kuvan ikonia layers ikkunassa.
- Ctrl+a – Valitsee tasolla olevan kuvan.
- Ctrl+c – Kopioi tasolla olevan kuvan.
- Alt + hiiren vasemman näppäimen klikkaus tason tasomaskiin – Tuo tasomaskin esille isoon kuvaan.
- Ctrl+v – Liittää valitsemasi kuvan tasomaskiin, ja kuva muuttuu automaattisesti mustavalkoiseksi.
- Alt + hiiren vasemman näppäimen klikkaus uudestaan tason tasomaskiin – Piilottaa tasomaskin, ja tuo takaisin esille varsinaisen kuvan.
- Kuvasta on usein kadonnut kontrasti, ja etuala on huonontunut. Tällöin tasomaskia pitää muokata: Voit esim. mustan siveltimen avulla muuttaa etualan täysin mustaksi, jolloin etualaan palautuu kontrasti. Tai voit myös muokata tasomaskia esim. levels säätimellä (Enhance / Adjust Lightning / Levels) jyrkemmäksi: Alt + klikkaus tasomaskiin → maski näkyville isoon kuvaan → levels niin paljon että esim. taivas on lähes valkoinen ja taivaan päälle menevät puut ovat lähes mustia.
- Hienosäädä tasomaskia siten että taivas näyttää luonnolliselle.
- Alt + hiiren vasemman näppäimen klikkaus uudestaan tason tasomaskiin → Piilottaa tasomaskin, ja tuo takaisin esille varsinaisen kuvan. Kuva on valmis 🙂
Yhteinen loppukäsittely
- Päällimmäisten tasojen näkyvyyttä (opacity) voi tarvittaessa vähentää (esim. 100% → 60%….75%), tämä tekee kuvasta yleensä hieman luonnollisemman.
- Tasot ”litistetään” eli yhdistetään (Flatten image).
- Kuva viimeistellään tarvittasessa, eli esim. lisätään kontrastia curvesin avulla (tarvittaessa vain halutulle alueelle tasomaskin avulla).
Exposure blending Photoshop CS5, CS6 tai CC:llä
Täydessä Photoshopissa on seuraavat toiminnallisuudet jotka helpottavat exposure blendingin tekemistä:
- Kuvat voidaan avata suoraan päällekkäisinä tasoina (layers) Photoshoppiin: ”File / Scripts / Load files to Stack”. Tämä mahdollistaa kuvien automaattisen kohdistamisen, mikäli kuvat on kuvattu esim. käsivaralla. Valitettavasti tämä kohdistaminen ei aina toimi kovin luotettavasti.
- Klikkaamalla kahdesti tasot ikkunassa olevaa kuvan ikonia (ei maskia), saadaan esille tason ominaisuudet (”Layer Style” -ikkuna), ja ”Blend If” -valinnan avulla voidaan valita että päällimmäinen taso näkyy vain kuin sen valoisuusarvo (”Blend If” valinta on ”Gray”) on esim. 150-255. Painamalla Alt-näppäin pohjaan alarajaa säädettäessä, saadaan raja ”jaettua kahteen”, eli esim. päällimmäinen taso alkaa näkyä kun valoisuusarvo on yli 100, ja päällimmäinen taso on 100%:sti näkyvissä kun valoisuusarvo on 150-255. Tämä on erittäin kätevä keino rajoittaa päällimmäisen tason vaikutus vain vaaleisiin alueisiin (eli siveltimen käytössä ei tarvitse olla niin tarkka). Tämä on mielestäni usein nopeampi ja helpompi tapa kuin Luminosity Maskin -käyttö.